Schrijf je in voor onregelmatige updates via mail.
Als beloning ontvang je mijn ebook.

Page content

article content

Toepassingen van internet of things in de modewereld: connected kleding

De modewereld is er altijd al eentje geweest die voorop loopt in de nieuwste trends. Niet alleen in de keuze voor auberginepaars of navy-blauw als dé kleuren voor het komende lenteseizoen, of voor het herintroduceren van wijde broekspijpen en pofmouwen in ons straatbeeld. Of voor de keuze voor graatmagere modellen, die later weer verdrongen werden door de introductie van ‘plus-sized models’. Nu is het tijd voor een vleugje IoT in de mode met connected kleding.

Ook op andere vlakken is de fashion wereld toonaangevend. Zo wordt er verrassend veel technologie toegepast: niet alleen in het ‘simpele’ proces van online kleding passen en aanschaffen, maar ook dankzij processen als Augmented Reality, Virtual Reality, 3D printen en blockchain. Je kunt nu al ‘zien’ hoe een kledingstuk je staat zonder dat je fysiek in de winkel hoeft te zijn, of kunt een geheel customised kledingstuk ontvangen die op je bestelling gemaakt wordt.

Hardlopen Met Een Connected T-shirt

Maar ook met andere slimme toepassingen wordt regelmatig geëxperimenteerd. Nike, de bekende fabrikant van sportkleding en -schoenen, kwam met haar Nike+ schoenen op de proppen. Hierin zijn sensoren verwerkt die verbinden met een smartphone om de hardloopprestaties bij te houden. En het bleef niet bij schoenen alleen. Al snel kwamen de sportshirts, zoals die van Hexoskin, die slimme sensoren bevatten waarmee de hartslag en temperatuur van de drager bijgehouden kunnen worden.

Dergelijke toepassingen zijn niet alleen nuttig voor de gebruiker zelf, maar zeker ook voor de fabrikant. Een gebruiker ziet in de app of zijn sportprestaties verbeteren. De fabrikant leest mee en kan analyseren hoe het product het meest gebruikt wordt – en daar waardevolle conclusies voor productverbeteringen en -innovaties aan verbinden.

Sensoren In Je Connected Kleding

Des te meer reden voor mode-producenten om hier meer mee te doen. Zeker nu sensoren steeds kleiner worden – soms nagenoeg onzichtbaar – kunnen ze gemakkelijk in een kledingstuk verwerkt worden. Een RFID-tracker in de zoom genaaid, bijvoorbeeld, of een sensor verbonden met de gebruiker’s telefoon in een stukje stof. Een hartslagmonitor in een rits of een stappenteller in de voering.

Je kunt je kledingstuk sneller terugvinden als je het kwijt bent of het wellicht, in de ware ‘Find My Phone’-stijl, een geluidje laten afspelen zodat je het ook kunt lokaliseren in je wasmand of in de uitpuilende kledingkast.

Tegelijkertijd kan je kleding je advies geven over wat te dragen. Als het verbonden is met je telefoon en dus ook met het internet, kan het – op basis van het moment van de dag, de buitentemperatuur en je activiteiten die gepland staan – modeadvies geven. Een vestje erover? En in welke kleur dan? Broek of rok? En welke schoenen passen hier mooi bij?

Veiligheid Staat Voorop

Het gaat dus om gemak, comfort, stijl. Maar ook absoluut om veiligheid. De eerder genoemde sportkleding die je hartslag en temperatuur in de gaten houdt draagt dit uit, net zoals een rompertje voor je baby waarmee de temperatuur en ademhaling in de gaten gehouden wordt en het slaappatroon zorgvuldig geregistreerd wordt. Of een kledingstuk die luchtvervuiling en andere gevaarlijke stoffen kan signaleren en direct een signaaltje afgeeft: tijd om hier weg te gaan.

En nee, deze voorbeelden zijn absoluut geen toekomstmuziek. Het meerendeel ervan is allang binnen handbereik en wordt – in meer of mindere mate – al commercieel toegepast. Soms is het even zoeken naar de start-up die de wat obscuurdere toepassingen tracht te populariseren, al kan het soms ook zo makkelijk zijn als de eerste de beste Nike-shop of Primark binnenlopen.

Huidige Innovaties

Een initiatief waar ik onlangs over las was dat van IVYREVEL, een Zweeds merk dat samenwerkt met Google aan de zogenaamde Coded Couture app. Deze app houdt continu je activiteiten en plannen bij, zodat het een jurk kan ontwerpen die precies voldoet aan de (in)formele dresscode. Als je naar een chique restaurant gaat, bijvoorbeeld, kan de app aanbevelingen doen over een passende kleur, accessoires, extra diamanten, enzovoort. En als je de volgende dag naar een nachtclub gaat, wordt het design weer compleet anders om daarbij aan te sluiten.

Ook over FITBIT blijf je veel horen, de Amerikaanse start-up in wearables die inmiddels overgenomen is door Google. Met de backing van Google’s nieuwe Cloud Healthcare API, waarbij de geregistreerde data ingevoerd kan worden in allerlei gezondheidstoepassingen, gingen deuren open naar de verwachte en soms iets verrassendere samenwerkingen. Zo werken ze inmiddels niet alleen samen met ziekenhuizen, maar ook met het luxe modehuis Tory Burch in hun Fashion Meets Fitness lijn.

Toepassingen IoT Binnen De Modebranche

Grofweg kan je dus enkele manieren onderscheiden waarop IoT binnen de modebranche nuttig kan zijn.

Ten eerste uiteraard de gezondheidsvoordelen. Zo kan de gezondheid van een persoon beter bijgehouden worden dankzij sensoren in zijn of haar kleding. Of het nu een ‘algemeen’ gezondheidsbeeld betreft of focust op een unieke aandoening – denk aan kleding die je houding corrigeert, epileptische aanvallen kan signaleren, of hartritmes kan bewaken – het kan allemaal real-time doorgestuurd worden naar een dokter of ziekenhuis als dit nodig is.

Daarnaast kan dit uitgebreid worden naar het waarborgen van de veiligheid van mensen werkzaam in gevaarlijke beroepen. Denk aan brandweermannen, politieagenten, militairen, of mensen in de chemische industrie. Hun kleding kan zowel de toestand van de drager registreren als eventuele externe gevaren voor hun gezondheid.

Ten tweede kun je denken aan de verkoopvoordelen. Niet alleen kan het een drager makkelijker gemaakt worden om digitaal te bestellen, dankzij personalisatie-mogelijkheden en VR of AR-powered pashokjes, ook kan het veel waardevolle insights opleveren over gebruik waar de verkoper veel mee kan. Tegelijkertijd kunnen er snellere aanpassingen verricht worden als een kledingstuk net niet goed is.

Een slim project is onlangs uitgevoerd door Tommy Hilfiger, met de Tommy Jeans Xplore lijn – bestaande uit hoodies, shirts, jassen, spijkerbroeken, petjes en tassen. In elk van deze items zit een chip die registreert hoe vaak en waar het product gebruikt wordt. Dat is nog eens nuttig om te weten.

Ten derde leidt het tot gebruikersvoordelen. Het eerdergenoemde voordeel van ‘verlies nooit meer een sok dankzij de Find My Sock functie’, maar ook het gemak waarmee een passende outfit gekozen kan worden of waarmee de gebruikers’ activiteiten geregistreerd kunnen worden.

Een ander interessant aspect waar je aan zou kunnen denken is het gemak van afrekenen: stel je voor dat je zo een winkel in kunt lopen, de kleding aan kunt trekken die je wilt – zonder irritante labels, prijskaartjes en beveiligingsknopen -, en dat dit terwijl je de winkel uitloopt automatisch geregistreerd wordt en via contactloze betaling afgerekend kan worden.

Slimme Kleding Is De Toekomst

Kortom, er is veel spannends gaande met de toepassing van allerhande sensoren en slimme toepassingen in onze kleding. Mode gaat immers niet alleen om stijl. Het gaat minstens net zo vaak om functionaliteit. En laten al deze IoT toepassingen dat nu perfect combineren.

 

 

 

Comment Section

0 reacties op “Toepassingen van internet of things in de modewereld: connected kleding

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

background: rgba(255, 255, 255, 0.73);
Phoenix WebsitePhoenix Website