Schrijf je in voor onregelmatige updates via mail.
Als beloning ontvang je mijn ebook.

Page content

article content

De slimme Olympische Spelen met internet of things: smart games Tokio

Goed, het is weliswaar nog helemaal niet zo zeker of de Olympische Spelen later dit jaar überhaupt doorgang zullen vinden door de huidige zorgen rondom het Corona-virus. Toch staan de voorbereidingen in dit Aziatische land niet stil, waar druk gewerkt wordt aan wat wederom ‘The Best Games ever!’ zullen moeten worden. Als onderdeel van deze ambitieuze plannen, wil de Japanse organisatie het Internet of Things een belangrijke rol laten spelen. Denk hierbij aan robotgidsen, kunstmatige intelligentie voor crowd control, en verregaande virtual reality toepassingen die de kijker onderdompelen in de Spelen. De smart games Tokio zullen het gaan worden.

Geschiedenis van technologische innovaties

Het is niet de eerste keer dat Japan de Spelen mag organiseren. Exact 56 jaar geleden, in 1964, kwam de wereld ook al samen in het Aziatische land voor de allerbelangrijkste sportcompetitie. Deze Spelen waren niet alleen indrukwekkend door de sportieve prestaties, maar ook zeker door de nieuwe technologieën die hier geïntroduceerd werden.

Zo was de befaamde ‘bullet train’ toentertijd een enorme hit – een supersnelle trein die nog steeds in gebruik is en die enkele van Japan’s grootste steden verbindt. Kennis vanuit de lucht- en ruimtevaart werd gebruikt om bezoekers aan de Spelen en, later, reizigers die van A naar B willen te bedienen. Het leverde Japan haar imago van een vooruitstrevend, futuristisch land op.

Ook nu, in de aanloop naar de Spelen van 2020, is het land zeker van plan om haar technologische kennis en innovatieve mindset te tonen. Hier moet het Internet of Things (IoT) een belangrijke rol in spelen.

Slimme infrastructuur: Olympisch Dorp als Smart City

In veel aspecten staat het zogenoemde Olympisch Dorp gelijk aan een reguliere stad. Het is een drukke, volgebouwde plek waar de atleten samen wonen, eten en leven. Infrastructuur, afvalverwerking, energie- en watervoorziening en transport spelen hier een belangrijke rol. De organisatie heeft daarom al snel ingezien dat alle kenmerken van een slimme stad ook hierop van toepassing kunnen zijn.

 Tokio zelf heeft al veel trekjes van een slimme stad. Deze metropool is doordrongen van Internet of Things technologie, bedoeld om het leven in de stad makkelijker te maken. Bijvoorbeeld het openbaar vervoersysteem, waar iedere dag opnieuw duizenden en duizenden forenzen gebruik van maken. Innovatieve toepassingen houden treinen, bussen, metro’s en trams op de rit – en doen dit vol overtuiging.

Ieder rijtuig of voertuig is voorzien van talloze sensoren die data verzamelen, zwakke punten identificeren, breakdowns voorspellen en onderhoud inplannen. Dit alles om te voorkomen dat er iets stilvalt of uitvalt, wat verregaande gevolgen kan hebben. Deze kennis zal ook toegepast worden op de transportmiddelen in het Olympische Dorp, zodat er altijd voldoende bussen en treinen beschikbaar zijn.

Daarnaast heeft Tokio de ambitie uitgesproken om dankzij slimme techniek een stad te worden die geen uitstoot heeft, oftewel een zero-emissions city. Als onderdeel hiervan, zal het Olympisch Dorp geheel aangedreven worden door waterstof – en na de Spelen een uitstootvrije slimme woonwijk worden.

Gebruik maken van Internet of Things oplossingen

Het slimme energiegrid en transportnetwerk zullen niet de enige kenmerken van een slimme stad zijn die Tokio doorvoert in al haar faciliteiten voor de Spelen. Ook de bereidheid om mee te werken aan slimme toepassingen en oplossingen is ruimschoots aanwezig. De hoeveelheid noviteiten die gebruikmaken van IoT en 5G is enorm.

 Robots, bijvoorbeeld, staan nu al symbool voor Japan’s futuristische karakter. Inmiddels zijn de slimme robothuisdieren en huishoudhulpjes niet meer weg te denken uit de woning van de gemiddelde Japanner. Ze kunnen dus niet ontbreken tijdens de Olympische Spelen. Tijdens alle officiële ceremonies, zoals de openingsceremonie en de slotceremonie, zullen ze een belangrijke rol spelen. Ook zullen ze ingezet worden op de luchthavens en andere belangrijke knooppunten, waar ze dienstdoen als meertalige gidsen en als beveiligingsbeambten, die tassen en bagage kunnen screenen om verdachte voorwerpen te herkennen.

 Ook zullen de robots, samen met de duizenden en duizenden slimme beveiligingscamera’s en surveillance-drones, in staat zijn om sporters, coaches, pers en ander geaccrediteerd supportpersoneel te herkennen. Geavanceerde facial recognition software maakt het mogelijk om personen sneller ‘op te speuren’. Die gezellige sportmascotte die zo vrolijk naar het publiek zwaait, is dus tegelijkertijd bezig met een screening van de aanwezigen.

Slimme voertuigen, 5G en Virtual Reality

Een andere toepassing die tijdens deze Spelen veel naar voren zal komen, zijn de slimme voertuigen. Het IOC heeft samengewerkt met Toyota om voertuigen te ontwikkelen die aangedreven worden door kunstmatige intelligentie. Deze kunnen ingezet worden in de stadions en op andere evenementenlocaties, bijvoorbeeld om materiaal te bezorgen of fans te helpen die minder valide zijn.

In deze stadions zal er sowieso niets te klagen zijn voor de gemiddelde toeschouwer. High speed 5G internet is aanwezig en zal als basis dienen voor een uiteenlopende hoeveelheid vernuftigheden, waaronder het bestellen van eten en drinken vanuit de stoel en live statistieken en herhalingen. Slimme chatbots zullen eveneens overal aanwezig zijn om de toeschouwers zo goed mogelijk van dienst te zijn.

 Op het vlak van Virtual Reality zal er ook getracht worden de ervaring nog intenser te maken. Zo kunnen fans van tevoren hun stoel selecteren via een VR-tool waarmee ze de plek alvast kunnen ervaren. Ook zullen er VR-sets uitgedeeld worden aan toeschouwers, die hiermee de sport kunnen verrijken; bijvoorbeeld door het laten meekijken vanuit een ander perspectief – eventueel zelfs vanuit de sporter zelf.

 Smart Games Tokio 2020: gouden medaille in innovatie?

De pogingen die tot nu toe gedaan zijn om Tokio’s Spelen de slimste ooit te maken, zijn bewonderenswaardig. Nog nooit is voor een groot evenement op zo’n grote schaal gebruikgemaakt van IoT toepassingen, wat het een belangrijk kantelpunt voor de technologie kan maken.

 Robots, autonome voertuigen, virtual reality – als de ervaring tijdens de Spelen goed is en men er positief over praat, kan hun acceptatie in ons dagelijks leven aardig versneld worden. Net zoals de supersnelle bullet-trein er na 1964 toe leidde dat ook elders hogesnelheidslijnen verschenen, kan het zomaar zo zijn dat landen meer mee naar huis nemen dan medailles alleen.

 

 

 

 

Comment Section

0 reacties op “De slimme Olympische Spelen met internet of things: smart games Tokio

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

background: rgba(255, 255, 255, 0.73);
Phoenix WebsitePhoenix Website