Schrijf je in voor onregelmatige updates via mail.
Als beloning ontvang je mijn ebook.

Page content

article content

Internet of Products: de toekomst van klantrelaties

Ergens in de buitenwijken van Los Angeles, in Newport Beach, Californië, kan het hoofdkantoor van een innovatief en vooruitstrevend bedrijf gevonden worden. Internet of Things was het uitgangspunt van de ondernemers achter deze voormalige start-up. Of, om precies te zijn, het Internet of Products.

De naam van het bedrijf is QLIKTAG Software Inc., het bestaat sinds 2012, en het heeft zich sinds die tijd toegelegd op het ontwikkelen van mobile software solutions die merken met hun ‘end-consumer’ verbinden. Zowel grote merken als winkeliers kunnen ervoor kiezen om zogenaamde Smart Products in te zetten, waarmee ze onderdeel kunnen gaan uitmaken van een globaal Internet of Products netwerk.

Internet of Products

Merken en fabrikanten kunnen zo uitgebreide real-time productinformatie aanleveren, diverse merchandise-mogelijkheden inzetten, en interactieve mobiele ervaringen mogelijk maken op de point of purchase, dus overwegend in winkels en groothandels. Juist de real-time, onbelemmerde toegang tot informatie die een doorslaggevende rol kan spelen in het aankoopproces maakt dit zo waardevol.

QLIKTAG’s oplossing

QLIKTAG heeft als één van de eerste bedrijven de waarde van het Internet of Products herkend en hierin doortastend gehandeld door deals te sluiten met de grote FMCG-producenten en winkelketens. Zo wordt het pakket als een Saas-mobiel platform aangeboden, wat het mogelijk maakt om accurate informatie over productkwaliteit en beschikbaarheid te leveren op aanvraag. Dit werkt zowel voor de winkels als voor de eindconsument.

Een QLIKTAG is een zogenoemde ‘globally unique identifier’ die aan ieder product toegewezen wordt vanuit het QLIKTAG platform. Hierdoor krijgt dat unieke product een identiteit op het internet. Juist doordat iedere uitgave van je ‘product’ of ‘thing’ verbonden is met het internet, kunnen ze hierop deelnemen en zijn ze toegankelijk vanaf iedere device, ieder systeem of iedere applicatie die verbonden is met het internet.

Als een extra optie kun je ervoor kiezen om via het platform de zogenaamde ‘digitale interacties’ te activeren. Hiermee creëer je een uniek webadres voor ieder van deze uitgaves van een ‘product’, die toegankelijk is via standaard browsers. Zo kan er eindeloos veel data vergaard worden over ieder product wat geproduceerd wordt en in de winkels belandt. Meer transparantie in de keten én accuratere informatie voor zowel klanten, winkeliers en product waarmee hun processen nog verder geoptimaliseerd kunnen worden.

Voordelen van QLIKTAG

Dankzij de persoonlijke tags van ieder verkocht product van hun merk, kunnen de grote producenten zich verzekeren van een zee aan Big Data. Zo kan er per verkocht item gezien worden waar en door wie het verkocht is, hoe lang het in de schappen heeft gestaan, en uit welke productie-lading het afkomstig is.

Niet alleen handig voor de optimalisatie van verkoopkanalen, maar ook nog eens een uitkomst in het geval van bijvoorbeeld productiedefecten. Een product waar iets mis is gegaan tijdens het productieproces kan zo gemakkelijker, aan de hand van het unieke ID en de batch waar het toe behoorde, geïdentificeerd en teruggehaald worden.

Ook in het geval van klachten van winkeliers of eindconsumenten kan er direct bekeken worden wat er eventueel aan de hand kan zijn geweest tijdens productie; en of producten die tegelijkertijd geproduceerd zijn dezelfde defecten vertonen.

Voor winkeliers is het ideaal om zo snel en accuraat in te kunnen zien hoeveel producten op voorraad zijn – en hoe lang ieder individueel product al op voorraad heeft gestaan. In het geval van producten met een uiterste verkoopdatum kan zo direct achterhaald worden waar ze staan en kunnen ze direct uit de schappen gehaald worden.

Transparante supply chain

Voor consumenten, tenslotte, biedt het een betere service: per product kunnen zij zien of en waar het op voorraad is. Daarnaast maakt het een transparante supply chain mogelijk, iets waar steeds vaker vraag naar is. De afwezigheid van een onafhankelijk keurmerk voor organisch geproduceerde producten bijvoorbeeld heeft ertoe geleid dat consumenten wantrouwig tegenover de ware herkomst van dergelijke items staan. Door de volledige supply chain inzichtelijk te maken, kan aangetoond worden wat de herkomst van een product is.

Zo wordt er in de Verenigde Staten geëxperimenteerd met het SmartLabel, een onafhankelijk initiatief om gedetailleerde informatie voor ieder product in de supermarkt te verkrijgen. Dankzij een QR-code op de verpakking kan direct achterhaald worden wat er in het betreffende product zit en in hoeverre het voldoet aan de wettelijk gestelde eisen. Ook geeft het uitgebreide gebruikshandleidingen en voorziet het in informatie over allergieën en certificering. Dit alles naast een overzicht van de productherkomst.

QLIKTAG heeft zich opgeworpen als een ideaal platform voor toepassingen zoals SmartLabel: de infrastructuur die geboden wordt met het real-time IoT platform lijkt 1 op 1 aan te sluiten bij dergelijke initiatieven.

 Internet of Products leidt tot een Verbeterde klantervaring

Eén van de veelgenoemde voordelen van een ‘Internet of Products’ is ook de verbeterde klantervaring die het biedt. Zo kan een applicatie als QLIKTAG gepersonaliseerde product- en consumentenervaringen bieden. Nagenoeg op dezelfde manier waarop je een serie of film wordt aangeraden op Netflix die bij jouw kijkgedrag past, kunnen – aan de hand van jouw historische zoekgedrag – aanbevelingen gedaan worden.

Daarnaast kan ook de manier waarop een uniek product aan een klant gepresenteerd wordt gepersonaliseerd worden. Door de krachtige motor van product data, gebruikersdata en de analyses die hierop worden losgelaten, kan een product persoonlijk aanbevolen worden in plaats van via een massa-marketing campagne.

Zo kunnen klanten een bepaald paar schoenen aanbevolen krijgen dat matcht bij de jeans die ze de week ervoor gekocht hebben. Of een wijn of toetje die goed past bij het hoofdgerecht wat je die avond gaat koken. Wellicht kun je aan de hand wat er nog in de (slimme) koelkast staat, aanbevolen krijgen welke ingrediënten je nog erbij moet kopen om tot een bepaald gerecht voor die avond te komen. Ook kan zo’n slimme app rekening houden met bepaalde dieetwensen of allergieën, of producten die goed passen bij jouw levensstijl, gezondheid of medische vereisten.

Het is niet meer dan logisch dat niet alleen tech producten aan het internet gehangen worden, ook FMCG-producten kunnen hier bijzonder geschikt voor zijn. Weliswaar zal het product zelf (nog) over weinig slimme vernuftigheden of sensoren beschikken (dus nog even geen cornflakes die bij het verteringsproces direct je darmflora analyseren); dit achterliggende platform kan dat des te meer.

Producten in een IoT-gestuurde wereld

In een tijd van constant kritischer wordende consumenten, die er steeds meer aan gewend raken dat alles ‘verbonden’ is, is het belangrijk om voorbereid te zijn. Consumenten vertrouwen nog vaak blindelings op de productinformatie op het etiket en de adviezen van winkelmedewerkers. Dankzij deze applicatie kan er nu gestuurd worden op nog veel meer informatie – en kan er tegelijkertijd een extra laag efficiëntie toegevoegd worden voor winkeliers en consumenten, die ‘door’ de supply chain heen kunnen kijken. Zo worden tekorten en overschotten tijdig gesignaleerd en in goede banen geleid.

Kortom, voor eenieder die geïnteresseerd is in het Internet of Things, is het zeker de moeite waard om eens te kijken naar de waarde die het Internet of Products kan toevoegen. Het omvat een trend die de wereld van de FMCG en retailindustrie zal revolutioneren. Daarnaast is het een perfect voorbeeld van een toepassing van IoT-technieken waarbij zowel producenten als verkopers als consumenten duidelijk voordeel kunnen behalen.

Of het nu het specifieke platform van QLIKTAG betreft of een soortgelijke applicatie die hetzelfde doel nastreeft: het maakt eigenlijk niet uit, de trend die eraan ten grondslag ligt is des te belangrijker.

Comment Section

0 reacties op “Internet of Products: de toekomst van klantrelaties

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Phoenix WebsitePhoenix Website